سقف متحرک گلخانه و روف گاردن

روف گاردن (Roof garden)

با فکرهای بزرگ خانه های کوچک بزرگ می شوند!

گاهی اوقات مردم بخاطر محقر بودن ساحت ساختمان خانه یا حتی کمبود یک اتاق در خانه اقدام به فروختن منزل خود می‌نمایند و یا بدلیل گرم بودن آب و هوا و عدم وجود فضای باغ و باغچه اقدام به تعویض محل سکونتشان می کنند. اگر کمی بیاندیشیم درخواهیم یافت که یکی از بخش های مجزا و معمولاَ بلااستفاده ساختمانها پشت بام آنها هستند. با ظهور نسل ساختمانهای کوچک، یک روش ابتکار آمیز، طراحی روف گاردن در پشت بام یا تراس ساختمان هاست که به مروز زمان توسعه پیدا کرده است. درواقع تکنولوژی طراحی و ایجاد روف گاردن ها همانند یک اتاق می تواند به گذران امور مردم کمک کند و هم می‌تواند جایگاهی برای رشد و پرورش و نگهداری از گلها و گیاهان متنوع به مثابه ی یک باغچه خصوصاَ برای خانه های بدون حیاط باشد و به مراتب مقیاس نسبتاَ کوچکی از طبیعت برای تفریح، آرامش و فراغبالی آنان باشد. حتی در برخی موارد در عرشه ی روف گاردن ها کشاورزی در مقیاس کوچک نیز انجام می شود. جالب است که با نگرش در معماری های گذشته نیز مواردی از این دست تاکنون یافت می‌گردد ازجمله؛ در شهر قسطنطنیه قفقاز ناصر خسرو در اوایل قرن 11 ساختمانی داشته که برروی پشت بام آن بعدها چرخهای مخصوص آبیاری پیدا شده است که نشان از وجود یک باغ سقف یا روف گاردن دارد.
 
نمونه یک پشت بام مسطح برای نصب روف گاردن 

ساختار روف گاردن

روف گاردن به مفهوم باغ در بام یا به عبارتی همان سقف سبز، پدیدآوردن یک فضای سبز در روی یک سقف است که با بکارگیری مواد و متریال مناسب ایجاد می گردد. روف گاردن می تواند در تیپ های مختلفی طراحی و اجرا شود که بصورت کلی آمیزه ای بدین شرح است:
 
  1. کف بام(ترموود- سنگ- موزاییک) و گاهی دیوارها
  2. پوشش گیاهی(گل و گیاه طبیعی و درختچه ها- چمن مصنوعی)
  3. سیستم آببندی و زهکشی(ایزولاسیون)
  4. آلاچیق و سایبان
  5. سیستم روشنایی
  6. مبلمان و باربیکیو و … .
 
لایه های تشکیل دهنده روف گاردن در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد:

لایه های تشکیل دهنده روف گاردن

روف گاردن یا سقف سبز معمولاَ میتواند برروی پشت بام منازل، ادارات، پل ها، اماکن عمومی و … طراحی و ایجاد گردد. دیوار سبز نیز ایجاد فضای سبز عمودی بر سطح دیوار توسط قفسه و گلدان می باشد. البته ایجاد این چشم اندازهای طبیعی به اقتضای اکولوژی های گوناگون، متفاوت است.
 
دیوار سبز

امتیازات روف گاردن موسوی

  • تقلیل باد و دمای ساختمان توسط پوشش گیاهی
  • عایق سازی بهتر و کاهش مصرف انرژی بدلیل جذب گیاهان و مقاومت در برابر تابش حرارت
  • امکان نصب سقف متحرک برقی روی روف گاردن و بهره بری بهتر از فضا
  • کاهش نیاز به سیستم تهویه مطبوع و پاکسازی هوا
  • منفعت بردن از آب باران
  • زیبایی محیط
  • کشت مجموعه ای از گیاهان غذایی
  • کاهش سروصدا

نکته قابل توجه:

باتوجه به افزایش روزافزون جمعیت شهرها، کاهش اراضی کشاورزی و برای صرفه جویی مالی در خرید مواد غذایی مدلسازی و نصب یک روف گاردن برروی پشت بام و بالکن و دیوارهای سبز قطعاَ بسیار مفید خواهدبود. ضمن اینکه در کشور ما که با مشکل کم آبی روبروست آبیاری روف گاردن در خانه با آب تمیز حمام و سایر شستشوهای خانگی ممکن و مقرون بصرفه خواهدبود.
 

طراحی سازه و سقف

گیاهان روی سقف نیاز به خاک و آب مانند هر گیاه دارنداما در پشت بام، در طرح های ساختاری روف گاردن و ساخت خود سقف عوامل زیادی وجود دارد که محدودیت ایجاد می نماید. بنابراين مصالح ساختمانی برگزیده شده برای پوشش سقف بايد قادر به تحمل وزن زياد باشند. مقاومت در برابر اشباع مواد شيميايی خاک و کود، تماس با حشرات، حيوانات، ريشه و خاک و حضور دائمی رطوبت در خاک و حتی تجمع برفمشکلات یا حوادثی دارند که بر روی سقف می‌تواند مصیبت بار و پرهزینه باشد! زهشکی آب ناشی از آبیاری باید کاملاَ مهندسی شده باشد که مشکلی ایجاد نکند. این کار قبلاَ بوسیله شن و ماسه انجام می‌شد اما امروزه با استفاده از پروفیلهای پلاستیکی نازک و سبکتر با سودمندی بیشتر انجام می‌گیرد. ضمن موارد فوق، وزن سقف و سایبان متحرک، آلاچیق، مبلمان، آبنما، گلدانها، چراغها و سایر تجهیزاتی که بر سطح روف گاردن مستقر می شود نیز در طراحی و نصب باید مد نظر قرار گیرد.به علت احداث سقف متحرک برای روف گاردن بهتر است از درختچه هایی برای کاشت استفاده شود که رشد قدی کمی داشته باشند تا مشکلی ایجاد نگردد مانند درخت زرشک. تصاویر زیر نمونه هایی از روف گاردن و تجهیزات قرارگرفته برروی آن را نشان می دهد.
 
روف گاردن در لندن 
روف گاردن ایست ویلج نیویورک 
 روف گاردن با سایبان متحرک هتل دیانای رم در ایتالیا
 

چرا خرید روف گاردن با سقف برقی جمع شوی موسوی؟

باتوجه به توصیفات فوق و لذت بخش بودن روف گاردن ها، اما گاهی بدلیل اوضاع نامطلوب جوی اعم از بارندگی ها، فصول سرد و گرم و وزش باد شدید نمیتوان از فضای روف گاردن استفاده کرد، ضمن اینکه تحمل شرایط برای گیاهان و نباتات روی باغ سقف نیز دشوار خواهدبود. کارگاه فنی مهندسی موسوی در خدمت شما عزیزان است تا علیرغم احداث روف گاردن در اماکن شما، با طراحی و نصب سقف ها و سایبان های برقی و دستی تاشو و دیواره های برقی جمع شونده سودمندی از آنها را برای شما آسوده تر بنماید و امکان بهره بری از یک اتاق خارج از ساختمان را برای شما به ارمغان آورد. قابل ذکر است همه محصولات موسوی هم جهت محیط های داخلی و خانگی و هم برای محیط های ادرای و تجاری قابل نصب و استفاده هستند. تعبیه آبروها در سیستم پوشش سقف موسوی امکان هدایت آب ناشی از باران و برف را ایجاد می کند. سقف متحرک موسوی با داشتن سازه مقاوم آلومینیومی و گالوانیزه با پوششهایی از جنس پلی کربنات یا شیشه است و قابل شستشو بوده و با داشتن موتور الکتریکی و ریموت کنترل براحتی باز و بسته می شود. سقف متحرک موسوی همچنین امکان هوشمندسازی داشته بدین نحو که با نصب سنسور باد و باران و برف، بصورت اتوماتیک بسته خواهدشد و از حداقل باد و بارش نیز شما را محافظت خواهدکرد. بدین ترتیب یک لژ خانوادگی عالی در خانه ایجاد می شود.
 
روف گاردن با سقف و دیواره های متحرک برقی
 
 
روف گاردن با سقف و دیواره های متحرک برقی جمع شو
 
روف گاردن با سایبان
 
روف گاردن ها در مساحتهای بزرگتر نیز طراحی و احداث می شوند و برخی اوقات کاربری های دیگری هم دارند. در کشورهای خارجی نمونه های زیادی از آن در معرض نمایش است. از معروفترین روف گاردنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
روف گاردن خانه باغ میرا اسکای در سنگاپور
 
روف گاردن 3000 متری در 8طبقه در یک اسکله در لندن 
روف گاردن خانه با کاربری مزرعه 
تصویر زیر روف گاردن دانشگاه ورشو در لهستان است که در سال 1999 احداث شده و بعنوان باغ گیاه شناسی نیز استفاده می گردد.
 
روف گاردن دانشگاه ورشو در لهستان
روف گاردن 14 طبقه ای در شهر فوکوکا در ژاپن
 
یکی از قدیمی ترین روف گاردنها در سال 1300 میلادی در مرکز شهر لوکا در ایتالیا
 
بطور کلی طراحی و ایجاد روف گاردنهای مدرن در فضای یک خانه بسیار به زیباسازی ظاهری فضای آن کمک می نماید مانند تصویر زیر:
 
زیباسازی با طراحی روف گاردن

گلخانه(greenhouse)

گلخانه ها نیز بمراتب برای رشد و پرورش گیاهان و حفظ آنها درمقابل سرما و گرمای شدید نیاز به عایق بندی فضا دارند اما وجود سقف و دیوارهای متحرک بازشو برای گلخانه ها به جهت تعویض هوای درون، آبیاری با آب باران، بهره گیری بهتر از نور خورشید کاربردی می باشد. همچنین گاهی در گلخانه ها فضایی برای سکونت و تفریح و صرف یک نوشیدنی در نظر گرفته می شود که بدلیل سنگینی هوای گلخانه نیاز به تهویه دارد اما این امر با گشودن سقف متحرک آن، لذتبخش بوده و سکونت در گلخانه را دلنشین می‌نماید.
در سطح جهان گلخانه هایی وجود دارند که درواقع می توان آنها را خانه های سبز نامید. در این خانه های سبز علاوه‌بر ملاحظات عملی بدلیل پرورش زیاد گیاهان هم از نظر مصرف انرژی، صرفه جویی خوبی انجام می گیرد و هم به یک چشم انداز بسیار زیبا و خلاقانه تبدیل می‌شود. برای مثال:
گلخانه MacMillan در سال 1995 احداث شده و بعدها بعنوان خانه در آن سکونت گزیده شد و در آن هم گلها و سبزیجات کشت شد.

گلخانه MacMillan

 

گلخانه مسکونی در پنسیلوانیا 
کارگاه فنی مهندسی موسوی با پرسنل مجرب در زمینه ساخت سازه های فلزی بدون ستون که برای گلخانه ها هم مورد استفاده است بسیار مجرب بوده و این توانایی را همواره برای سازه های عظیم بکارگرفته است. نمونه این سازه های بدون ستون، سازه سقف متحرک پارک آبی آبسار می باشد. نمونه خارجی این مدل سازه ها پروژه سقف گلخانه عدن(Eden) انگلیس با پوشش پلیمر سبک و شفافی به نام ETFE می باشد که بعنوان بزرگترین گلخانه در گینس ثبت شده و خود یک شاهکار معماری می‌باشد. این نوع پلیمرها می‌تواند در روز گرما را بگیرد و در شب آن را پس دهد. همچنین این پلیمرها شفاف و قابل بازیافت است و حداقل ۳۰سال عمر می‌کند. هیچ گونه گرد و غباری را هم جذب نمی‌کند و با وجود این که 1% شیشه وزن دارد بسیار محکم است این پلیمر همچنین اشعه ماوراءبنفش UV را که برای رشد گیاهان لازم است از خود عبور می‌دهد و نور آفتاب، خواص آن را تغییر نمی‌دهد. تصویر زیر مربوط به سقف گلخانه عدن است.
 
گلخانه عدن انگلستان
 
گلخانه Crossrail Place، در اسکله قناری در لندن انگلستان، روف گاردنی که از فرط بزرگی بیشتر شبیه گلخانه است. این روف گاردن یا به عبارتی گلخانه دارای یک سقف متحرک برقی مشبک پیچیده بوده و در زیر آن عمدتاَ گیاهان غیرمعمولی و نادر کاشته و پرورش می شوند. در محیط این گلخانه راهرو، نیمکت، درختان افراشته و گیاهان زیادی وجود دارد.
سقف زنبوری گلخانه کراس ریل
 
نمای نزدیک از بیرون گلخانه کراس ریل
کارگاه فنی مهندسی موسوی برای آفرینش اوقاتی دلنشین با هوای دلپذیر در طراحی و نصب روف گاردن با همکاری متخصصین باغبانی باتجربه در خدمت شما مشتریان عزیز می باشد. در کارگاه فنی مهندسی موسوی تیم مجرب فنی و مشاوره تلاش می کنند تا طیف جامعی از محصولتشان را با بهترین کیفیت و ضمانت به شما مشتریان و هموطنان ارجمند در جهت تآمین آرامش و آسایش شما در هرکجای کشور عزیزمان ارائه دهند. لطفاَ برای انجام پروژه های خود با ما در تماس باشید.
 
شماره های تماس: 09132169104 و 33653272-031
نشانی: اصفهان- خیابان کهندژ- روبروی پمپ بنزین طلوع فجر- کوچه گلخانه(88)- فرعی1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *