سقف متحرک رستوران و کافی شاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

 
امروزه افزایش الزامات عملکردی به عنوان یکی از چالش های مهم و اساسی در طراحی ساختمان ها می‌باشد. یکی از این الزامات، مشارکت انواع ساختمان ها از جمله مراکز تفریحی و ورزشی و ساختمان های با عملکرد چندگانه در ایجاد یک معماری پایدار از لحاظ تطبیق‌پذیری آن با محیط پیرامون و تغییرات آب و هوایی و نیز کاهش مصرف انرژی است. بدنه ساختمان، و سقف یک ساختمان به طور خاص، به عنوان حائلی بین فضای داخل و خارج عمل می کند. این حائل می تواند به شکل غیرمتحرک (استاتیک) یا متحرک (دینامیک) در نظر گرفته شود که نوع متحرک آن می تواند سبب افزایش کارآیی انرژی در ساختمان شود. در سقف های باز و بسته شونده با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی، بخشی از سقف و یا کل آن در مدت زمان کوتاهی به حالت باز یا بسته در می آید. در سال های اخیر، پیشرفت در تکنولوژی ساخت و نیز تولید مصالح سبک وزن، منجر به افزایش نوآوری در طراحی این گونه سازه ها و گسترش کاربرد آن ها شده است.  
 
 
در تمامی روش ‌های عایق کردن محیط رستوران ها و کافی شاپ ها، قطعاَ زیبایی و دکوراسیون فضا هم مد نظر قرار می‌‌گیرد. ضمن اینکه در چنین فضاهای بزرگی نمی توان به روش دستی حایل‌ ها را باز و بسته نماییم. امروزه تکنولوژی سقف های اتوماتیک موجب شده تا بتوان هم در شرایط بیوکلیمایی مختلف و هم در فصول مختلف سال، یک فضای دو منظوره با سقف و بدون سقف ایجاد کرد و از فضای باز و بعضاَ بلااستفاده رستوران ها و کافی‌شاپ ها به راحتی استفاده کرده و لذت ببریم. زمانیکه از سقف ‌های متحرک بازشو و جمع‌شو استفاده کنیم در فصل زمستان از هدررفت گرما جلوگیری کرده و در فصل گرما، می توان سقف را گشوده و از هوای مطبوع بیرون بهره برد و حس خوبی به فضای داخلی رستوران و یا کافی‌شاپمان بدهیم. در برخی رستورانها و هتل ها نیز یک فضای VIP جهت پذیرایی میهمانان خاص وجود دارد که برای سقف متحرکی برای تنوع مکانی در نظر گرفته می شود. ضمن اینکه با این روش، علیرغم گسترش فضای مفید، ارزش کسب و کار خود بالا برده و تعداد مشتریان بیشتری را به ارمغان می آورد. همچنین قابل ذکر است که باتوجه به قابلیت باز و بست آسان این سقف ها توسط ریموت کنترل، امکان جمع شدن این سقف ها و در نتیجه لذت بردن از آسمان در هر ساعتی از شبانه روز وجود دارد. پس استفاده از سقف های برقی یا بازشونده و جمع شونده می تواند یک سرمایه‌گذاری مفید محسوب شود.

مزایای سقف متحرک رستوران و کافی شاپ
 

  1. قابلیت استفاده از فضای باز رستوران و کافی شاپ در زمستان و تابستان با حداقل اتلاف فضایی
  2. عایق بودن در برابر باد، باران، تگرگ و آفتاب شدید و گرد وغبار
  3. عایق بودن در برابر سروصدای درون و بیرون
  4. دارای سیستم هدایت آب باران
  5. استحاک قوی با بکارگیری مصالح عالی
  6. ظاهر زیبا
  7. امکان تعبیه سیستم روشنایی برروی پروفیل های سقف
  8. صرفه اقتصادی
Previous slide
Next slide
البته طراحی و اجرای سقف متحرک رستوران هم به سلیقه مشتری و هم به فضا و ابعاد آن بستگی دارد. برای مثال طراحي سقفهاي باز و بسته شونده هم با سطح منحني و هم با سطح مسطح ساخته می شود که به سبب ماهيت ظاهري سطوح منحنی نسبت به سطوح مسطح پيچيده تر مي باشد و سطوح منحنی هم مانند سطوح استوانه ای، سطوح گنبدی، زین اسبی و مخروطی به دلیل جذابیت بیشتر در معماری، به مراتب بیشتر در پوشش سقف مود توجه قرار می گیرد. یا برای مثال اگر سقف طوری طراحی گردد که در هر لحظه از حرکت، دچار تغییر شکل شود باعث جذابیت بصری نیز می شود. 
تنوع آب و هوایی در کشور ما سبب شده ایجاد سقف متحرک در هر منطقه ای با آب و هوایی متفاوت نیاز به استفاده از متریال های متناسب با آن منطقه داشته باشد، لذا گاهاَ از سقف های جمع شونده پارچه ای یا سایبان های پارچه ای به دلیل مقاوت بالایی که هم در برابر گرما (در جنوبی ترین نقاط ایران) و هم در برابر باد و باران های شدید (در نقاط شمالی کشور) دارند، استفاده می شود. گرچه در بسیاری موارد مخصوصاَ در کشور ایران، در محوطه آزاد رستورانها و کافی‌شاپها، بجای سقف از سایبان استفاده می‌شود اما هیچگاه سایبان نمی‌تواند همچون سقف یک پوشش کاملاَ عایق باشد.
 

نمونه هایی از رستوران های با سقف متحرک پارچه ای در ایران

 

سقف متحرک رستوران دژاوو در تهران به مساحت 140 مترمربع با استفاده از پارچه PES-PVC-PVDF

 

سقف متحرک رستوران هتل تاج محل در تهران به مساحت 100 مترمربع بدون ستون با استفاده از پارچه PVC

 

در زیر نمونه هایی از رستورانهای با سقف متحرک در سایر کشورها را مشاهده می کنید

 

سقف این رستوران به ابعاد 10× 7 متر مربع بوده که بصورت کشویی یا تلسکوپی جمع می شود و از جنس پلی کربنات سلولی می باشد.

 

 

سقف متحرک رستوران بریتانیایی

جالب است که یکی از نکاتی که موجب شده در کشور بریتانیا سقف متحرک برای رستورانها و سایر مناطق تفریحی مورد توجه و استقبال قرار بگیرد، سیگار کشیدن افراد در مناطق تفریحی است که از سال 2007 ممنوع شد. بدین نحو که اکنون در برخی رستورانهای دارای سقف متحرک بریتانیا، استعمال سیگار در فضاهای جداگانه سرپوشیده سیگار ممکن بوده و پس از مدتی سقف را باز می کنند تا دود آن خارج شود و هوا تهویه شود( برگرفته از سایت www.samsonawnings.co.uk). 
نمونه ای پروژه های انجام شده توسط کارگاه فنی مهندسی موسوی برای رستوران
 
 
مشخصات سقف رستوران شهریار اصفهان توسط کارگاه فنی مهندسی موسوی
1-     نوع سازه: از جنس پلی کربنات
2-     سیستم برقی سازه: 2 ماژول از وسط بازشو
3-     ابعاد: 40 مترمربع
4-     سال: 1391
5-     مدت انجام پروژه: 1 ماه

سقف متحرک رستوران بام شهر توسط کارگاه فنی مهندسی موسوی در حالت بسته

سقف متحرک رستوران بام شهر توسط کارگاه فنی مهندسی موسوی در حالت باز

 

این رستوران در صفه اصفهان قرار دارد که سقف متحرکی در ابعاد 350 مترمربع در آذرماه 98 برروی آن اجرا گردید. رستوران بام شهر همه روزه پذیرای میهمانان گرامی داخلی و خارجی بوده که جهت مهرجویی بهتر از آنان، سقف برقی بازشو احداث شد تا در فضایی 2 منظوره حتی در هوای سرد زمستانی با نصب بخاری های گرماتاب بهار اصفهان را تجربه کنند.

 
البته طراحی و اجرای سقف متحرک رستوران هم به سلیقه مشتری و هم به فضا و ابعاد آن بستگی دارد. برای مثال طراحي سقفهاي باز و بسته شونده هم با سطح منحني و هم با سطح مسطح ساخته می شود که به سبب ماهيت ظاهري سطوح منحنی نسبت به سطوح مسطح پيچيده تر مي باشد و سطوح منحنی هم مانند سطوح استوانه ای، سطوح گنبدی، زین اسبی و مخروطی به دلیل جذابیت بیشتر در معماری، به مراتب بیشتر در پوشش سقف مود توجه قرار می گیرد. یا برای مثال اگر سقف طوری طراحی گردد که در هر لحظه از حرکت، دچار تغییر شکل شود باعث جذابیت بصری نیز می شود.
تنوع آب و هوایی در کشور ما سبب شده ایجاد سقف متحرک در هر منطقه ای با آب و هوایی متفاوت نیاز به استفاده از متریال های متناسب با آن منطقه داشته باشد، لذا گاهاَ از سقف های جمع شونده پارچه ای یا سایبان های پارچه ای به دلیل مقاوت بالایی که هم در برابر گرما (در جنوبی ترین نقاط ایران) و هم در برابر باد و باران های شدید (در نقاط شمالی کشور) دارند، استفاده می شود. گرچه در بسیاری موارد مخصوصاَ در کشور ایران، در محوطه آزاد رستورانها و کافی‌شاپها، بجای سقف از سایبان استفاده می‌شود اما هیچگاه سایبان نمی‌تواند همچون سقف یک پوشش کاملاَ عایق باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *